Великобританія порушила вимоги Конвенції Еспо.
Комітет з дотримання Конвенції Еспо[1] завершив розслідування щодо дотримання Сполученим Королівством вимог Конвенції у справі “Хінклі Пойнт С”. Він встановив, що Великобританія не виконала своїх зобов’язань щодо обговорення впливу наслідків можливої аварії на атомній електростанції з громадськістю інших держав, які можуть зазнати транскордонного впливу. Результати роботи Комітету з дотримання Конвенції Еспо будуть представлені для затвердження під час чергового засідання Наради Сторін Конвенції у Мінську в червні 2017 року.
Комітет з дотримання Конвенції Еспо був повідомлений про це порушення депутатом Федерального Парламенту Німеччини від Партії зелених Сільвією Коттінг-Уль і НУО “Friends of the Irish Environment” в березні 2013 року. Вони стверджували, що Великобританія не провела консультації з громадськістю щодо потенційних транскордонних впливів будівництва та експлуатації запроектованої АЕС “Хінклі Пойнт С”.
В процедурі взяла участь Австрія, яка до цього активно висловлювала свій інтерес до цього процесу в рамках Конвенції Еспо. Тоді Австрія за допомогою власних досліджень довела необхідність проведення консультацій щодо ризику масштабної аварії, в результаті якої радіоактивні матеріали можуть за допомогою вітру розповсюдитись по всій Європі. На запит Комітету з дотримання Конвенції Еспо Нідерланди і Норвегія також повідомили про те, що з їхньої точки зору можливості транскордонних впливів виключати не можна. Франція, Бельгія, Ірландія, Данія, Іспанія і Німеччина погодилися з сумнівною заявою Сполученого Королівства про відсутність ризику виникнення можливих транскордонних впливів.
У своїх дослідженнях Комітет з імплементації дійшов висновку, що Сполучене Королівство мало б повідомити також інші країни, а не тільки Ірландію, про можливі впливи проекту “Хінклі Пойнт С”. Відповідно до положень Керівництва щодо практичного застосування Конвенції Еспо Комітет дійшов висновку, що “повідомлення можна не надавати тільки в тих випадках, коли ризик виникнення суттєвого несприятливого впливу відсутній“. Комітет зауважив, що той факт, що Сполучене Королівство погодилось задовольнити вимогу Австрії щодо повідомлення, означає, що ці дві Сторони погодились з тим, що ймовірний суттєвий вплив на довкілля Австрії виключати не можна. Враховуючи результати австрійського дослідження Комітет зауважив, що серйозна аварія може також спричинити суттєвий несприятливий вплив на Австрію, Францію, Німеччину і Швейцарію. Комітет дійшов висновку, що сторона походження повинна враховувати найгірший сценарій.
Комітет рекомендував Сполученому Королівству обговорити подальші дії з Сторонами, які можуть зазнати транскордонного впливу, а також повідомляти інші країни про всі свої майбутні проекти з будівництва атомних електростанцій з метою проведення транскордонної Оцінки впливу на довкілля (транскордонної ОВД).
Ян Гаверкамп, консультант Грінпісу і член правління неурядової організації з громадського контролю за питаннями безпеки та прозорості в сфері ядерної енергетики “Nuclear Transparency Watch” уважно стежив за цією справою:
“Результати розслідування мають важливе значення для процесу прийняття рішень у сфері атомної енергетики в Європі.
Вони підтверджують, що потенційні жертви серйозних аварій на нових атомних електростанціях мають право брати участь в процедурах консультації. Один з висновків, які було зроблено з катастрофи на АЕС “Фукусіма”, полягає в тому, що особи, відповідальні за прийняття рішень, повинні задуматись про непередбачувані наслідки і усвідомити, що будь-яка енергетична установка з високою концентрацією високо радіоактивних матеріалів може стати причиною катастрофічних викидів внаслідок непередбачених обставин, терористичних актів або війни. Результати цього розслідування допоможуть зменшити ймовірність ризиків, пов’язаних з атомною енергетикою”.
Дві скарги, які були подані до Комітету з питань дотримання Оргуської конвенції у зв’язку з недостатньою участю міжнародної громадськості в обговоренні проекту “Хінклі Пойнт С”, все ще розглядаються. На результати їх розгляду варто розраховувати наприкінці року.
Заключні висновки викладені в Додатку до звіту 35-го чергового засідання Комітету (сторінка 12 і наступні): ece.mp.eia.ic.2016.2.pdf
Всю відповідну документацію можна знайти на сайті: unece.org
[1] Конвенція Еспо ЄЕК ООН носить назву фінського міста, в якому вона була підписана в 1991 році. Згідно з конвенцією уряди повинні надавати можливість населенню країн, які можуть зазнати негативних впливів проекту, брати участь у відповідних процедурах оцінки впливу запланованої діяльності на довкілля. Вона повинна забезпечити щоб можливості, які надаються громадськості Сторін, що можуть зазнати транскордонного впливу, були “еквівалентні можливостям, які надаються громадськості Сторони походження”.
Джерело: nuclear-transparency-watch.eu