Прихильники атомної енергетики завжди кажуть, що однією з великих переваг атомної енергетики є те, що вона не створює викидів двоокису вуглецю (СО2).
Це абсолютно хибне твердження, оскільки на наступних прикладах ви побачите, що викопне паливо, зокрема, нафта в формі бензину та дизельного палива, відіграє важливу роль на кожному етапі ядерного циклу, і при його використанні завжди утворюються викиди СО2.
Це кар’єр № 1 уранового рудника “Рейнджер”. Усі матеріали, що видобувалися з цього кар’єра, вскришні породи та руда, перевозилися вантажівками.
Ці вантажівки працюють на дизельному паливі. Цікаво дізнатися, яка кількість дизельного палива використовується для перевезення певної кількості руди на рік на руднику “Рейнджер”.
Якщо нам необхідно збільшити кількість атомних електростанцій, нам також необхідно збільшити кількість цих вантажівок (на будівництво яких, очевидно, витрачається велика кількість енергії викопного палива), а також обсяг дизельного палива. На сьогоднішній день Австралія імпортує 26% свого обсягу споживання дизельного палива, і цей показник підвищується у зв’язку з падінням нашого виробництва нафти.
Виробництво шин для цих вантажівок також є дуже енергоємним і у світі існує дефіцит цих шин.
Руда перевозиться на дробильний завод, що, як правило, розташований неподалік з метою скорочення транспортних витрат. На дробильному заводі здійснюється дроблення породи на порошок. Після цього цей порошок обробляється сірчаною кислотою, для того щоб розчинити уран, залишаючи породу (збіднену руду).
Збіднена руда промивається та нейтралізується з використанням вапна. Шлам перекачується в ставки-сховища для відходів процесу збагачення.
Виробництво всіх цих хімічних продуктів, сірчаної кислоти, вапна, амінів, гасу та аміаку є енергоємним, і необхідна енергія використовується в формі викопного палива, що при використанні утворює СО2.
U3O8 + 16HF + F2 => 3UF6 + 8H2O
Фтористо-воднева кислота є однією з найбільш корозійних та отруйних сполук, відомих людству.
Уран природного походження складається з трьох ізотопів:
U-238 = 99,2745% ;
U-235 = 0,7200% ;
U-234 = 0,0055%
Незважаючи на його незначну частку у загальній вазі, U-234 утворює приблизно 49% радіоактивних викидів завдяки своєму дуже короткому періоду напіврозпаду.
Стандартний процес збагачення палива у водо-водяному енергетичному реакторі (ВВЕР) перетворює цю суміш на: потік палива: U-238 = 96,4%; U-235 = 3,6% потік відходів збагачення: U-238 = 99,7% ; U-235 = 0,3%
Центрифуги живляться електроенергією, тому живлення цього етапу може здійснюватися за рахунок атомної енергії. Однак, будівництво каскадів центрифуг потребує великої кількості викопного палива.
Цирконій – це металевий елемент, що отримується з циркону, руди силікату цирконію (ZrSiO4), що є побічним продуктом видобування рутилового піску (інший енергоємний вид діяльності). Цирконій природного походження завжди видобувається з гафнієм, який необхідно видалити (з застосуванням значних зусиль) для використання в атомній енергетиці.
На кожну тонну урану в паливі потрібно до 2 тон цирконієвого сплаву.
Ядерний реактор потужністю 1000 МВт(е) містить близько 100-130 тон двоокису урану, і, як правило, одна третина його замінюється почергово кожного року.
І атомна електростанція використовує велику кількість бетону, який виготовляється з цементу. Цемент виробляється шляхом дроблення вапняку і його випалювання з використанням викопного палива з метою видалення двоокису вуглецю. Отже, цемент є дуже вуглецевоємним.
Відпрацьоване паливо утримується під водою до моменту його переробки. Це дозволяє утримувати його охолодженим і створює екран для захисту від радіоактивного випромінювання. У прямоточному процесі тепловиділяючі елементи розчиняються в кислоті, і вилучається плутоній, а решта, включаючи уран, стають високоактивними відходами. У процесі з повторним використанням ядерного палива також регенерується уран.
Як ви бачите, кожний етап ядерного енергетичного циклу включає витрати енергії, що отримується з викопного палива, яке не може замінити атомна електроенергія. Отже, неправильно говорити, що атомна енергетика не створює парникового ефекту.
У документі “Атомна енергетика: енергетичний баланс“, підготовленому Дж.У. Стормом та П. Смітом (2005 рік) (завантажити тут), автори розрахували, що при використанні високоякісних руд, викиди СО2 в результаті повного життєвого циклу атомної електростанції складають приблизно від половини до однієї третини від викидів газової електростанції еквівалентного розміру.
Для низькоякісних руд (менше 0,02% U3O8 на тонну руди) викиди СО2 в результаті повного життєвого циклу атомної електростанції ДОРІВНЮЮТЬ викидам СО2 від еквівалентної газової електростанції.
Отже, виникає наступне запитання: За умови, що заяви щодо парникового ефекту атомної енергетики є хибними, і якщо єдиним способом роботи ядерної промисловості є використання великих кількостей дешевого викопного палива, особливо, дизельного, отриманого з нафти, і враховуючи очікуваний величезний дефіцит нафти в майбутньому, чи є сенс думати про розширення ядерної галузі?
Автор: Дейв Кімбл, вперше опубліковано www.peakoil.org.au
Джерело: resilience.org
Її планували запустити 2025 року, але перший реактор запрацює не раніше 2029-го.
Жоден такий реактор у світі не був завершений у строк і в межах бюджету: у…
Найбільше занепокоєння викликають радіоактивні відходи: 80% респондентів вважають це головною проблемою атомної енергетики.
Дослідження ставлення населення до атомної енергетики провела агенція Info Sapiens на замовлення Екодії.
Україна прагне інтегруватися до Європейського Союзу, а там один із пріоритетів – Європейський зелений курс.
Нове положення несподівано відкрило шлях до закупівлі реакторного обладнання російського виробництва з Болгарії.