Атомна енергетика

Резюме заяв Оскара Шірані про порушення контролю якості контейнерів Holtec

Контейнери Сторм від Холтек (с) Holtec InternationalКонтейнери Holtec для зберігання/перевезення опроміненого ядерного палива — це перші універсальні контейнери, сертифіковані Комісією з регулювання атомної енергетики США (КРАЕ). На веб-сайті Holtec International (http://www.holtecinternational.com) сказано, що контейнери Holtec вже використовуються на 33 АЕС у США. В пропонованому тимчасовому сховищі Private Fuel Storage в Юті можна розмістити до 4000 залізничних контейнерів Holtec. З огляду на останнє рішення міністерства енергетики США про використання “переважно залізничного” транспорту у пропонованому сховищі Юкка Маунтін, контейнери Holtec могли б увійти до переліку найчастіше використовуваних контейнерів для високорадіоактивних відходів.

Компанія Exelon, найбільша атомна енергокомпанія в США, використовує контейнери Holtec для зберігання опроміненого ядерного палива на своїх електростанціях. У 1999 і 2000 роках, Оскар Шірані (Oscar Shirani), головний експерт з контролю якості (КЯ) в компанії Exelon, під час контрольної інспекції компаній Holtec International (розробник контейнерів), Omni Fabrication і U.S. Tool & Die (субпідрядник, який виготовляє ці контейнери) знайшов численні «серйозні конструктивні та виробничі порушення».
Фактично він встановив «серйозне порушення» самої програми КЯ. Проблеми були настільки серйозними, що Шірані вимагав від виробника контейнерів призупинити роботу, доки проблеми не буде вирішено.
Натомість його самого вигнали з Exelon. Шірані вважає, що ці порушення конструкції та виробничого процесу приводять до того, що контейнери Holtec є непевними та ненадійними, особливо при температурному впливі, як, наприклад, у разі аварії під час транспортування.

Хоча КРАЕ відвернулася від застережень Шірані, інспектор по «сухим» контейнерам Росс Лендсмен (Ross Landsman) 3-го регіону КРАЕ (Чиказький офіс), відмовився схвалити та підписати резолюцію КРАЕ щодо застережень Шірані, заявивши, що такі самі міркування призвели до катастрофи космічного «човника» НАСА.[1]

У вересні 2003 р. він заявив, що «Holtec, як я й побоювався, має неефективну програму КЯ, а U.S. Tool & Die не має такої програми взагалі».[2] Лендсмен додав, що відділ з регулювання роботи атомних реакторів КРАЕ мало що робить для вирішення найголовніших з встановлених проблем і завчасно закрив їх.

Шірані заявляє, що всі наявні контейнери Holtec, до частини з яких вже завантажено високорадіоактивні відходи, а також ті, що зараз виготовляються, кричуще порушують технічні норми (такі як, встановлені Американським товариством інженерів-механіків (АТІМ) та Національним інститутом стандартів (НІС) США) та нормативи КРАЕ. Врешті він назвав контейнери Holtec «нічим іншим, як урнами для сміття», якщо їх не приведуть у відповідність до державних нормативів.[3]

Порушення КЯ та пов’язані з цим проблеми, про які говорить Шірані, включають:

  • Проблеми зварних швів, коли для спрощення виробництва використовують неправильне «швидке охолодження» швів та металу гарячого контейнера за допомогою вентиляторів та системи повітряного охолодження, що суперечить вимогам АТІМ та НІС і може привести до розломів та розтріскування неналежним чином охолоджуваних швів та металу. Зварку контейнерів проводять некваліфіковані зварювальники. Навіть КРАЕ визнала, що «якість швів не відповідає нормативним вимогам».[4]
  • Неналежний контроль якості матеріалів, які використовуються при виробництві, що загрожує вразливістю та слабкістю конструкції контейнерів.
  • Недонесення компанією Holtec про отвори у захисній оболонці для нейтронного випромінювання (високорадіоактивні відходи особливо небезпечні через нейтронне випромінювання).
  • Невикористання компанією US Tool & Die пробного тестування металу і регулярної термічної обробки швів після зварювання, як того вимагають норми АТІМ, а також порушення нормативів, які є частиною ліцензійної угоди з КРАЕ.
  • Обхід інспекторами контролю якості Holtec і U.S. Tool & Die сотень нестандартних умов, відхід від оригінальної конструкції контейнера під час виробництва. Відхід від оригінальної конструкції відбувся в такій мірі, що конструктивні зміни потребують нової експертизи, щоб упевнитися в тому, що структурна цілісність таких контейнерів дійсно відповідає оригінальній конструкції. За словами Шірані, той факт, що така експертиза ніколи не проводилася, суперечить нор