За даними двох джерел Державна компанія «PGE» відмовилася від своєї провідної ролі у планах побудувати першу атомну електростанцію у Польщі, зосередившись на нових вітрових електростанціях у Балтійському морі.
Два інших джерела повідомили, що державне нафтопереробне підприємство «PKN Orlen» може зайняти місце PGE.
PGE – найбільша польська енергетична група – у березні анонсувала проект морської вітроенергетики вартістю близько 10 млрд доларів США, але до останнього часу була куратором проекту будівництва атомної електростанції.
Обидва проекти відображають важливі зміни у політиці Польщі. Вугільні шахти покривають близько 80% енергетичних потреб країни і забезпечують тисячі робочих місць, але роблять Польщу одним з найбільших забруднювачів у Європі.
Уряд пообіцяв захистити вугільну промисловість від конкуренції, але був змушений шукати альтернативи, щоб ліквідувати дефіцит електроенергії і виконати зобов’язання в рамках Європейського Союзу щодо цільових показників по викидах в атмосферу.
За даними одного з джерел, PGE не змогла фінансувати обидва проекти і прийняла рішення на користь проекту вітрової енергетики з огляду на невисоку вартість цієї технології. PGE все ще може відігравати незначну роль у проекті атомної енергетики, який відстає від графіка і все ще чекає на погодження уряду.
«PGE не може собі дозволити реалізацію обох проектів – морської вітроенергетики і атомної електростанції. Було прийнято рішення надати перевагу будівництву морських вітряних електростанцій», – повідомило джерело.
За даними урядових джерел PGE також зосередиться на морських вітряних електростанціях. Прес-секретар PGE відмовився коментувати ситуацію.
У відповідь на запитання, чи планує підприємство взятися за проект, прес-служба PKN Orlen направила електронною поштою заяву, у якій повідомила, що підприємство «постійно вивчає низку різних проектів, які може бути включено до планів довгострокового розвитку групи».
Правляча польська партія «Право і Справедливість» (ПС) перед виборами 2015 року пообіцяла захищати інтереси вугільної промисловості і прийняти закони з метою недопущення нових інвестицій у наземні і морські вітропарки.
Але в березні вона змінила курс і запропонувала прийняти закон, який спростить будівництво вітряних енергетичних установок. Відповідний законопроект сьогодні обговорюється в парламенті.
Якщо закон буде прийнято, що, власне, і очікується, може бути розпочато будівництво ще кількох вітропарків.
Компанія «Polenergia», яка належить родині Кульчиків, повідомила про своє бажання побудувати вітропарк у Балтійському морі до 2022 року. PKN Orlen також розглядає можливість будівництва вітропарку.
В березні PGE повідомила про своє бажання збудувати морські вітроелектростанції генеруючою потужністю 2,5 ГВт до 2030 року.
PGE не повідомила про те, як фінансуватимуться ці проекти. За даними Thomson Reuters Eikon частка держави у статутному капіталі компанії становить 57,39 відсотки, а рештою володіють понад сто дрібних акціонерів.
Станом на кінець 2017 року активи компанії оцінювався у 2,5 млрд злотих (712,92 млн доларів США). Вона може випустити додаткові облігації в рамках своїх програм щодо випуску облігацій вартістю 2 млрд євро і 5 млрд злотих.
СУБСИДІЇ
Аналітики та інвестори стверджують, що морські вітропарки є найшвидшим і найпростішим рішенням, за допомогою якого Польща, яка хоче зміцнити стосунки з Брюсселем, зможе ліквідувати прогнозований дефіцит генеруючих потужностей в результаті відмови від вугілля і скоротити викиди CO2 відповідно до цільових показників ЄС до 2030 року.
Вони забезпечать виробництво більшої кількості електроенергії, ніж наземні вітропарки, які вже є у Польщі, і можуть бути побудовані швидше, ніж атомна електростанція.
Проблема полягає в тому, чи зможуть проекти морської вітроенергетики залучити інвесторів. Компанія «Statoil» у квітні повідомила, що вона візьме участь у проекті Polenergia з будівництва морської вітроелектростанції, що викликало інтерес з боку інших міжнародних вітроенергетичних компаній.
«Ми отримали телефонні дзвінки з різних країн Європи після того, як Statoil оголосила про своє рішення. Якщо вже гравець такого масштабу бере участь у проекті, то нам слід теж – заявили багато інвесторів», – повідомив Мацей Стрижецькі [Maciej Stryjecki], голова правління консалтингової групи «SMDI».
Деякі інвестори також вичікуватимуть поки не стане зрозуміло, чи пропонуватиме Польща грошові субсидії або виплати у зв’язку з підключенням до мережі.
«Навіть з урахуванням дуже позитивної тенденції щодо скорочення вартості технологій морської вітроенергетики, без відповідного фінансування будувати морські вітроелектростанції буде неможливо», – заявив Міхал Міхальські [Michal Michalski], член ради директорів Polenergia.
Офіційна позиція уряду з цього питання не є чіткою. Отримати коментар від представників міністерства енергетики не вдалося.
Міністр від ПС, який відповідає за енергетичну і газову інфраструктуру Польщі і підпорядковується безпосередньо прем’єр-міністру, повідомив, що компаніям не слід розраховувати на такі стимули.
“Ми очікуємо, що морські вітроелектростанції будуть будуватися без фінансування держави з огляду на дуже оптимістичну тенденцію скорочення їхньої вартості”, – розповів Пйотр Наїмські [Piotr Naimski] журналістам Reuters.
Він є відомим захисником вугільної промисловості, але заявив, що морська вітроенергетика буде частиною енергетичного балансу Польщі у 2025-2030 рр.
ЕМОЦІЇ
Послаблення залежності від вугілля є питанням, що носить у Польщі емоційний характер. У вугільній промисловості продовжують працювати 83 000 осіб і деякі з них побоюються, що внаслідок зміни стратегії вони втратять роботу.
«Не думаю, що морська вітроенергетика може бути прибутковою», – сказав Ярослав Гржешик [Jaroslaw Grzesik], голова найбільшої профспілкової організації вугільної промисловості Польщі.
«Ми рішуче виступаємо проти неї».
Але інші галузі можуть отримати вигоду від розвитку морської вітроенергетики.
За оцінками Асоціації вітрової енергетики Польщі (PWEA), морські вітроелектростанції загальною генеруючою потужністю 6 ГВт дозволять створити близько 77 000 нових робочих місць і забезпечити економічне зростання, що в грошовому еквіваленті сягне 60 млрд злотих.
Влада курортного і портового міста Леба, що розташувалося на узбережжі Балтійського моря, сподівається, що галузь зможе забезпечити зайнятість впродовж всього року для забезпечення збалансованості з сезонною зайнятістю.
«Якщо інвестори оберуть Лебу, тут можна буде створити базу, а також функціональні і технічні об’єкти для будівництва вітропарків», – заявив мер Леби Ондржей Стржечмінські [Andrzej Strzechminski].
PWEA виявила близько 70 потенційних польських постачальників для проектів морської вітроенергетики, включаючи суднобудівні компанії Crist SA і GSG Towers. Досвід їхніх працівників у сфері суднобудування може бути використано у виготовленні компонентів морських вітряних енергетичних установок.
GSG Towers, що є структурним підрозділом Gdansk Shipyard Group, очікує на будівництво перших морських вітряних енергетичних установок у Польщі і контракти з новими клієнтами.
«Ми більше не говоримо про те, чи слід Польщі розробляти проекти морської вітроенергетики … більше немає жодних знаків питання. Єдине питання полягає в тому, коли і як буде це зробити правильно», – сказала Людмила Буймістер [Liudmyla Buimister] (до 16 квітня Головний виконавчий директор GSG Towers – структурного підрозділу Gdansk Shipyard Group).
Компанія звернулася до PGE і Polenergia з питанням щодо створення пристрою, який передаватиме електроенергію, вироблену в морі, у наземну енергетичну мережу.
Автори: Агнешка Бартешко [Agnieszka Barteczko], Павел Горай [Pawel Goraj]
Джерело: reuters.com