Громадські організації “Екодія”, “Хмельницький енергетичний кластер”, “Екоклуб” та Greenpeace Україна оприлюднили спільну заяву із закликом до Верховної Ради України відмовитися від ухвалення законопроєкту №11146, який передбачає добудову третього та четвертого енергоблоків Хмельницької АЕС.
Законопроєкт уже намагалися винести на голосування влітку цього року, проте тоді активна громадська позиція та заява, підтримана 19 організаціями, допомогли відкласти його розгляд. Наразі документ знову внесено до порядку денного останнього пленарного тижня року, що викликає серйозні занепокоєння.
Основні ризики та проблеми проєкту
- Енергетична безпека. Придбання реакторів з Болгарської АЕС Белене фактично означає закупівлю російського обладнання через посередника — Болгарію, оскільки проєкт “Белене” розроблений російською компанією “Атомстройекспорт”. Комплектуючі, що плануються використовувати, були виготовлені в Росії для цього проєкту. Це суперечить позиції України, яка закликає міжнародну спільноту відмовлятися від усього російського через агресію Росії проти України.
- Технічна невідповідність. Реактори типу ВВЕР-1000/В-466Б із Белене не сумісні з інфраструктурою ХАЕС, спроєктованою для ВВЕР-1000/В-320. Потрібні будуть значні додаткові витрати на адаптацію та модернізацію. Окрім того, остаточного рішення про тип реактора ще не прийнято, що ставить під сумнів актуальність існуючої документації (ТЕО та Звіт з ОВД), які розроблялися під інший тип реактора, на відміну від того, про який наразі ведуться перемовини з Болгарією. Прийняття закону без визначеного типу реактора також викликає питання щодо прозорості вибору та створює потенційні корупційні ризики.
- Економічна невизначеність. Заявлена вартість добудови ХАЕС 3 та 4 становить 78 мільярдів гривень без індексації, що базується на застарілому техніко-економічному обґрунтуванні 2019 року. Реальна цифра може бути вдвічі більшою, оскільки не враховує зростання цін на будівельні матеріали та необхідність індексації через інфляцію, що вже сьогодні визнається неминучим. В умовах дефіциту бюджету, таких як у 2024 році, і без підтвердження джерел фінансування цей проект створює критичне навантаження на економіку країни.
- Порушення процедур ОВД та екологічних умов. Частина екологічних умов, передбачених висновком з оцінки впливу на довкілля (ОВД), залишається невиконаною. Це порушення українського законодавства та міжнародних зобов’язань. Зокрема, перед початком планованої діяльності має бути забезпечена інформація у відкритому доступі щодо: визначеної санітарно-захисної зони, результатів обстеження технічного стану будівель і конструкцій дамби-водосховища, стану флори і фауни, водогосподарського балансу річки Горинь з урахуванням експлуатації 4 енергоблоків, концепції безпечного виведення енергоблоків з експлуатації та попереднього звіту з безпеки.
- Екологічні ризики. Використання додаткової води для охолодження реакторів може негативно вплинути на екосистему річки Горинь, особливо в умовах зміни клімату та періодичних посух.
- Міжнародні зобов’язання. Україна порушує порядок транскордонної оцінки впливу на довкілля, який передбачає прозорість, залучення громадськості та виконання технічних умов до початку реалізації проєкту. Відсутність виконання цих вимог вже викликала критику з боку сусідніх країн і міжнародних організацій.
Детальніше питання висвітлено в аналітичній довідці.
Громадські організації закликають Верховну Раду та Президента України припинити розгляд законопроєкту №11146. Учасники заяви наголошують, що замість будівництва вразливих об’єктів необхідно спрямувати зусилля на розвиток децентралізованої відновлюваної енергетики та підвищення енергоефективності.